The other symptoms
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi5750469Keywords:
Mental health, Symptom, Link to learningAbstract
The article aims to address the need for a more collective approach to cases of adolescents who are in the process of improving their mental health. In this sense, the need for quality learning environments within the individual therapeutic plans in clinical settings is claimed in order to improve the healthy development of the personality of these young people. The importance of integrating the role of psycho educational teacher in those clinical teams that, as a therapeutic-clinical response, raise and believe in the need for a comprehensive approach to mental health problems in young people of compulsory school age is maintained. The right to education of those students who go through personal crisis processes and who express or not within appropriate behaviors, specific disorders or emotional distress is clearly defended. The aim is to show how learning and / or a suitable learning environment can generate symbolic structures of symbolic significance that favor the development of personal thinking and the desire to participate in constructive environments of collective thinking. The aim is to give value to education and learning as a factor in protecting people's mental health.
References
Carrera, B; Mazzarella, C (2001) Vygotsky: enfoque sociocultural .Educere, vol. 5, núm. 13, abril-junio, pp. 41-44. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601309.pdf
Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de Nova York (2006). Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/arxius-
Dalmau, M; Sala ,I ; Llinares, M. (2015) Pautes sobre el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA). Versió 2.0. Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna Universitat Ramon Llull. Novembre, 2015. Barcelona. https://drive.google.com/file/d/0B9TjPRfUZJUsZmNDVm5zOGNK ak0/view?resourcekey=0-sCiSW69XDP0za9D5RZegyw
Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. https://cido.diba.cat/legislacio/7322794/decret-1502017-de-17-doctubre-de-latencio-educativa-a-lalumnat-en-el-marc-dun-sistema-educatiu-inclusiu-departament-densenyament
Mercer, Neil. (2003) Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Paidos. Barcelona.
Monereo, C; Maurí i Badia, A.- (Eds). (2014). La pràctica psicopedagógica en educación formal. Ed. UOC. Barcelona.
Moya Ollé, J. (2010). El diagnòstic dels trastorns psíquics en la infància. Revista Desenvolupa A. La Revista d’Atenció Precoç. Número 31.
Moya Ollé, J. (2021) Los trastornos de conducta en los adolescentes. A Cruz, D; Mollejo, E i González, F. (Eds.) Adolescencias, nuevos retos, nuevas transiciones. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría.
Pennac, D. (2018) Mal de escuela. Debolsillo. Barcelona
Pla de Salut de Catalunya 2021-2025. Direcció General de planificació en salut. Barcelona. desembre de 2021 Oficina de Comunicació. núm de registre editorial 85124. https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_departament/pla-de-salut/pla-de-salut-2021-2025/pla-salut-catalunya-2021-2025.pdf
Valverde, M. (2018) (Publicació abreujada i traduïda) El Marco de Poder, amenaza y significado. British Psychological Society. Referència a Johnstone, L. & Boyle, M. with Cromby, J., Dillon, J., Harper, D., Kinderman, P., Longden, E., Pilgrim, D. &Read, J. (2018). The Power Threat Meaning Framework: Overview. Leicester, a: http://aen.es/wp-content/uploads/2018/08/El-Marco-de-Poder-Amenaza-y-Significado-1.pdf
Vinyals, E. (2010) Reciclatge urgent per invertir en salut mental. Social. cat. 5 de novembre de 2010. https://www.social.cat/opinio/1683/reciclatge-urgent-per-invertir-en-salut-mental
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.