The deployment of the global restorative approach in the educational field in Catalonia: the realization of its own model

Authors

  • Mònica Albertí i Cortés Psychologist and mediator. Specialized in restorative justice. Founding partner of SCP Restorative Culture
  • Marta Clar i Ballesteros Psychologist. Head of the School and Families Service, Department of Education
  • David Sanahuja i Nin Teacher and pedagogue. Teaching technician School and Families Service, Department of Education

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504948

Keywords:

Global restorative approach, positive coexistence, good treatment, violence, educational field

Abstract

In this article we describe what has been the development of the Global Restoration Approach in the educational field in Catalonia from the 2018-2019 academic years to today. We present the model developed by the School and Families Service of the Department of Education and detail its conceptual and practical characteristics. We define the specificities of the training program, the training of trainers, the advice, its deployment in centers, and other specific elements such as the creation of the Network of Restoration Centers and the Innovation Program. At the same time, we identify other services and administrations that have joined the change. With all this information we draw a chronology of events that mark the deployment of the Global Restoration Approach in the educational field in Catalonia. Finally, we are making some proposals for action. In the annex, we provide a compilation of the associated regulations and a list of practical resources.

References

Albertí, M. (2016). Cap a una escola justa. La implementació de la justícia restaurativa en l'àmbit escolar. Tesi doctoral. Consultable a: http://hdl.handle.net/10803/362361

Albertí, M. i Zabala, O. (2018). L'enfocament restauratiu global. De la teoria a la pràctica. Desplegament pilot a l’Institut Salvador Seguí. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació. Núm. 49 (3a època) novembre 2018, 91-11. Consultable a: https://ambitsaaf.cat/article/view/735

Albertí, M., Gonzàlez, E i Tolosa, M H. (2023). Guia per al desplegament de l'enfocament restauratiu global. Cap a unes relacions amables i respectuoses. Subdirecció General de Suport a les Famílies i a la Comunitat Educativa. Servei d’Escola i Famílies. Generalitat de Catalunya. Consultable a: https://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projeducatiu/convivencia/una- comunitat-educativa-restaurativa-i-resilient/guia-per-al-desplegament-erg/Guia- per-al-desplegament-ERG.pdf

Alberti, M., Gonzàlez, E., Tolosa, M H. (2023a). El petit manual de l'enfocament restauratiu global en l'àmbit educatiu. Dossiers 0 a 4. Subdirecció General de Suport a les Famílies i a la Comunitat Educativa. Servei d’Escola i Famílies. Generalitat de Catalunya. Consultable a: https://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/monografies/manual- enfocament-restauratiu-global/index.html

Barbeito, C., Boada, E. i Caireta, M. (2021). L'escala de provenció. Guia pràctica per abordar el conflicte amb perspectiva de gènere a l'aula universitària. Bellaterra: Escola Cultura de Pau. Consultable a: https://escolapau.uab.cat/wp- content/uploads/2022/04/Provencio_CA.pdf

Bevington, T. (2023). Avaluació de la implementació del Programa Enfocament Restauratiu Global. Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació. Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa. Consultable a: https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/collecci ons/avaluacio-politiques-publiques/programa-enfocament-restauratiu- global/programa-erg.pdf

Caireta, M. (s.d). Promoure la cultura de pau en entorns comunitaris, la provenció i les pràctiques restauratives com estratègies per teixir xarxes de relacions pacífiques. Bellaterra: Escola de Cultura de Pau. Consultable a: https://escolapau.uab.cat/wp-content/uploads/2022/07/Cultura_entorns.pdf

Carrasco, S. (dir.), Villà, R., Ponferrada, M. i Casañas, E. (2010). La mediació en l'àmbit escolar. A P. Casanovas, J. Magre i M. E. Laurobra (dirs.), Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya (pp. 437-515). Barcelona: Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.

Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre els drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya. DOGC, 6 de juliol de 2006, núm. 4670, pp.30093-30099. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2006/07/04/279

Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica/decret-educacio-basica/

Decreto 31/2022, de 1 de junio, por el que se regula la convivencia en los centros educativos sostenidos con fondos públicos en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Boletín Oficial de la Rioja, núm. 106. Consultable a: https://www.larioja.org/edu-orden-academica/es/noticias-ordenacion- educativa/decreto-convivencia-centros-educativos-rioja.ficheros/1406482-Decreto%20de%20Convivencia%2020220603.pdf

Departament d’Educació. (2024). Mesures per millorar l’educació a Catalunya. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/mesures-millorar-educacio-catalunya-grup-impulsor.pdf

Departament d’Educació (2024a). Educació bàsica Competències transversals Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (CPSAA). https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp- content/uploads/usu2072/2024/02/CPSAA.pdf

Departament d’Educació. (2023). Memòria I Trobada XERG. Servei d’Escola i Famílies. Direcció General d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa. Departament d’Educació. https://drive.google.com/file/d/18bpZtbL0jv5WNB-tG4HvG- 7jny_JAzuc/view?usp=drive_link

Dolowitz, D.P. i Marsh, D. (2000). Learning from aboard: The Role of Policy Transfer in Contemporary Policy-Making, Governance: An International Journal of Policy and Administration, VOl. 13, n.1, pp.5-24.

Enfocament Restauratiu Global. Canal YouTube. https://www.youtube.com/@enfocamentrestauratiuglobal

Equip tècnic del Servei de Mediació de Sabadell (2018). Mediación Reparadora en casos de acoso escolar. Revista Convives, núm. 21. p. 55-61. Consultable a: https://drive.google.com/file/d/1l_8HHHq28BmmIaV_rusCUIaxEV7rqJhx/view

Gorostiza, G., Comas, M., Escoin, J., Vera, A., González Tavirai, Y., Esclapés, E., Cugat, M. i Albertí, M. (2019). Ocupar-se del benestar dels infants. Una prioritat dels equips educatius de la ciutat de Barcelona. Àmbits de psicopedagogia i Orientació. Núm. 50 (3a època) maig 2019 p. 156-172. https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1227

Guardiola, M.J., Albertí, M., Casado, C. i Susanne, G. (2012). Conferencing: Origen, transferencia y adaptación. A J. Tamarit (coord.), La justicia restaurativa: desarrollo y aplicacions (pp. 237-267). Granada: Comares.

Guardiola, M.J., Albertí, M., Casado, C., Susanne, G. i Martins, S. (2011). És el conferencing una eina útil per als programes de mediació a l'àmbit penal del Departament de Justícia? Barcelona: Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya. Consultable a: https://cejfe.gencat.cat/web/.content/home/recerca/cataleg/crono/2012/conferenci ng_CA.pdf

Hopkins, B. (2004). Just Schools. A whole school approach to restorative justice. London: Jessica Kingsley Publishers.

Hopkins, B. (2009). Just Care. Restorative justice approaches to working with children in public care. London: Jessica Kingsley Publishers.

Hopkins, B. (2011). The Restorative Classroom. Using Restorative Approaches to Foster Effective Learning. London: Optimus Education.

Institut per la convivència i èxit escolar. (2013). Projecte Comenius Regio de Pràctiques Restauratives entre Palma de Mallorca i Hull (Regne Unit). Consultable a: http://youtu.be/NNTEIfiWpOU

James, O. i Lodge, M. (2003). The limitations of Policy Transfer and Lesson Drawint for Public Policy Research. Political Studies Review, Vol.1, pp. 179-193.

Jean Schmitz (2018). Prácticas restaurativas para la prevención y gestión de conflictos en el ámbito educativo. La Paz. Consultable a: https://www.encercle.cat/wordpress/wp- content/uploads/2020/07/Pra%CC%81cticas-Restaurativas-en-el- a%CC%81mbito-escolar-Jean-Schmitz-julio-2018.pdf

Kotter, J. (2007) Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review.

Kotter, J. (2012) Leading Change. Boston, MA: Harvard Business Review Press.

Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant de la violència. BOE, núm. 134. Pàgines 68657 a 68730. Consultable a: https://www.boe.es/eli/es/lo/2021/06/04/8

Mas-Expósito, L., Amador Campos, JA., Di MassoTarditi, A., Casañas Sánchez, R.,

Lalucat-Jo, Ll. (2022). Valoració de l’experiència de la implementació dels cercles de paraula en els centres educatius del Pla de Barris de la ciutat de Barcelona. Àmbits de Psicopedagogia i orientació. Núm. 57 (3a època) novembre 2022 p.39-52. https://doi.org/10.32093/ambits.vi55.5031

Mas-Expósito, L., Triay, M., Albertí i Cortés, M., Amador-Campos, J.A.; Lalucat-Jo, L. (2021). Fem cercles, cuidem les relaciona, avaluació de l'impacte de la formació sobre l'enfocament restauratiu global dirigida a equips educatius del Pla de Barris de la ciutat de Barcelona. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació. No. 55 (3a època) novembre 2021 p. 82-95. https://doi.org/10.32093/ambits.vi5750470

McCold, P. i Wachtel, T. (2003). En busca de un paradigma: una teoría sobre justicia restaurativa. Consultable a: https://www.iirp.edu/images/pdf/paradigm_span.pdf

Protocol d’actuació davant qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu. Octubre, 2023. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. Consultable a: https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/protoco ls/actuacio-davant-violencia-ambit-educatiu/protocol-actuacio-davant- violencia.pdf

Resolució EDU/653/2023, de 27 de febrer, per la qual es crea el Programa d'innovació pedagògica Enfocament Restauratiu Global (ERG). DOGC, núm. Núm. 8867. Consultable a: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8867/1960785.pdf

Rosenberg, M. (2016). Comunicación noviolenta. Un lenguaje de vida. (3a edició revisada). Barcelona: Acanto

Rul·lan, V. (2011). Justicia y Prácticas Restaurativas. Los Círculos Restaurativos y su aplicación en diversos ámbitos. (Tesi de grau). Fundación Universitaria Iberoamericana, Palma de Mallorca, Espanya.

Servei de Convivència, Desenvolupament Comunitari i Civisme. (2013). Jornada: A Santa Coloma, fem cultura restaurativa. Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Consultable a: https://tuit.cat/3eqeF

Síndic de greuges. (2006). Convivència i conflictes als centres educatius. Informe extraordinari. Barcelona: Tallers Gràfics Hostench S.A. Consultable a: https://www.sindic.cat/site/unitFiles/2168/48_Bullying_cataladefinitiu.pdf

Thorsbone, M. i Vinegrad, D. (2014). Rethinking behaviour management. Restorative practices in classrooms. London, UK: Hobbs the Printers.

Thorsborne, Margaret; Blood, Peta. (2013). Implementing Restorative Practice in Schools: A practical Guide to Transform Schools Communities. Jessica Kingsley Publishers. Kindle Edition.

Vaandering, D. (2013). Implementing restorative justice practice in schools: what pedagogy reveals. Journal of Peace Education, 1-16.

Vaandering, D. (2014). Relational Restorative Justice Pedagogy a Educator Professional Development. Curriculum Inquiry, 44 (4), 508-530.

Vaandering, D. (2015). A window on relationships. reflecting critically on a current restorative justice theory. Restorative Justice, 1(3), 311-333.

Zehr, H. (1990). Changing lenses. Scott dale, PA: Herald Press.

Zehr, H. (2004). Commentary: Restorative justice: Beyond victim-offender mediation. Conflict Resol. Q., 22, 305.

Zehr, H. (2010). Restorative justice, mediation, and ADR. Zehr Institute for Restorative Justice blog. Consultable a: https://zehr-institute.org/resources/restorative-justice-mediation-and-adr.html

Zehr, H. i Gohan, A. (2003). The Little Book of Restorative Justice. USA: Good Books.

Published

2024-05-27

Issue

Section

Educational practices in schools