Microviolències: el maltracte reiterat
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504980Paraules clau:
microviolències, bullying, assetjament escolar, clima escolar, regulació emocionalResum
Una de les característiques de l’assetjament entre iguals és la repetició d’accions. La violència es construeix lentament en el dia a dia de les relacions, i és aquesta persistència la que provoca en la persona que la pateix una situación d’indefensió i d’estrés crònic que pot afectar negativament el seu desenvolupament. No sempre es tracta de fets molt greus, sinó de victimitzacions menors que anomenem “microviolències”.
A vegades però, aquestes microviolències no són exclusives de l’assetjament, sinó que constitueixen una forma habitual de relació. Es banalitzen conductes integrant-se en el repertori quotidià, i representen el símptoma d’un empobriment col·lectiu. Quines són les causes d’aquestes conductes? És freqüent aquest fenomen? És generalitzable aquest sentiment de malestar a l’escola?. Què hi podem fer?
En aquest article, tractem de descriure el fenomen, apuntem alguns dels factors que afavoreixen la seva aparició i increment; i exposem algunes consideracions de cara al seu afrontament.
Referències
Bratsberg, B., &Rogeberg, O. (2018). Flynn effect and its reversal are both environmentally caused. Proceedings of theNationalAcademy of Sciences, 115(26), 6674–6678.
Debarbieux E., (2016) “L’écoleface la violence”. Malakoff: Dunoud Ed.
Debord, G. (1967) “La société du spectacle”. París: Buchet/Chastel.
Desmurget, M. (2020) “La fábrica de cretinosdigitales” Barcelona: Península
Fitzpatrick C. et al. (2024) Early-Childhood Tablet Use and Outbursts of Anger. JAMA Pediatr.
Fraillon, J. (2024). ICILS 2023 International Report: An International Perspective on Digital Literacy. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Recuperat de https://www.iea.nl/publications/icils-2023-international-report
Gottfredson, G. (1985) “Victimization in schools” New York: Plenum Press
Guilluy, Ch. (2019) “No society. El fin de la clasemedia occidental”. Barcelona: Taurus
Hinduja, S., &Patchin, J. W. (2024). Bullying Beyond the Schoolyard: Preventing and Responding to Cyberbullying (3a ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Judt, T. (2016) “Algo va mal” Barcelona: Taurus
Kelling, G. L., & Coles, C. M. (1996). Fixing Broken Windows: Restoring Order and Reducing Crime in Our Communities.The Free Press.
Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). (2024). Segona avaluació de l'OCDE sobre competències de la població adulta. Recuperat de https://www.oecd.org/es/about/news/press-releases/2024/12/adult-skills-in-literacy-and-numeracy-declining-or-stagnating-in-most-oecd-countries.html
Postman N., (2016) Divertirse hasta morir: El discurso público en la era del show bussiness. Madrid: Ed. de la Tempestad
Rodero, E. (2024). La formació en comunicació oral continua sent una assignatura pendent entre els estudiants universitaris. Observatori Social de la Fundació "la Caixa". Recuperat de https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/ca/-/training-in-oral-communication
Tremblay, R. E. (2000). The development of aggressive behaviour during childhood: What have we learned in the past century?International Journal of BehavioralDevelopment, 24(2), 129–141.

Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 Jordi Collell, Carme Escudé

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.