Turning visits between schools into peer observation opportunities for teacher development
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504979Keywords:
Feedback, Observation Between Schools, Peer Observation, Teacher Collaboration, Teacher Professional DevelopmentAbstract
L'article analitza l'Observació entre Centres (OEC) com a forma expandida de l'Observació entre Iguals, proposant-la com una estratègia clau per al desenvolupament professional docent. L'objectiu és transformar les visites pedagògiques entre centres en oportunitats d’aprenentatge recíproc, tant per a l’equip de docents visitants com per a l’equip visitat,per fomentar la reflexió i la millora compartida. Es descriu l’evolució de l’experiència del Programa d'Experiència Formativa Observació i Aprenentatge entre Centres a les Illes Balears, que impulsa la innovació educativa mitjançant la interacció estructurada entre equips docents de diferents centres. Aquesta proposta es basa en diverses fases: detecció de necessitats, establiment d’indicadors d’observació, recollida d’evidències, sessió de feedback i implementació de millores. Els resultats evidencien que l’OEC pot afavorir la reflexió professional, impulsar la innovació metodològica i contribuir a la consolidació d’una cultura de millora contínua als centres. No obstant això, per garantir-ne l’efectivitat, cal una planificació rigorosa, protocols estructurats i formació específica per als docents participants. Es recomana potenciar la reciprocitat en les observacions, establir mecanismes de transferència al claustre i fomentar estratègies col·laboratives per facilitar un impacte real i sostingut. L’estudi conclou que l’OEC pot esdevenir una eina poderosa per a transformar la pràctica docent i enfortir la xarxa d’aprenentatge entre centres educatius, promovent la innovació i la cooperació com a eixos fonamentals del sistema educatiu.
References
Alam, J., Aamir, S. M. i Shahzad, S. (2020). Continuous Professional Development of Secondary School Teachers through Peer Observation: Implications for Policy&Practice. Research Journal of Social Sciences&Economics Review 1(1), 56-75. https://doi.org/10.36902/rjsser-vol1-iss1-2020(56-75)
Brix, J., Grainger, P., i Hill, A. (2014). Investigating mandatory peer review of teaching in schools. Australian Journal of Teacher Education, 39(4), 83-99.
Corcelles, M., Duran, D., Flores, M., Miquel, E., i Ribosa, J. (2023). Percepciones docentes sobre observación entre iguales: Resistencias, agencia, procedimiento y objetivos de mejora. Estudios sobre Educación, 44, 35-58. https://doi.org/10.15581/004.44.002
De la Iglesia, B., Forteza, D., i Duma, L. (2024). El feedback entre iguales y el desarrollo professional docente. Revista Española de Pedagogía, 82(288), 335-358.
Duran, D., Corcelles, M., i Miquel, E. (2020). L’observació entre iguals com a mecanisme de desenvolupament professional docent: La percepció dels participants de la Xarxa de Competències Bàsiques. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 53, 48-59. https://doi.org/10.32093/ambits.vi53.2636
Duran, D. i De la Iglesia, B. (Coords); Corcelles, M.; Flores, M.; Forteza, D.; Garriga, I.; Miquel, E.; Monguillot, M.; Moreno, F.; Morodo, A.; Noguera, I.; Ortiz, M.; Ribosa, J.; Sala, I. i Soler, M. (2024). L'Observació entre iguals com una eina per al desenvolupament professional docent. Informe de resultats de recerca de la Xarxa de Competències. Generalitat de Catalunya. Institut de Recerca i Innovació Educativa
Flores, M.; Miquel, E. i Duran, D. (2025). Can teachers build knowledge collaboratively during feedback sessions in Reciprocal Peer Observation? European Journal of Psychology of Education https://doi.org/10.1007/s10212-025-00945-7
Miquel, E., Monguillot, M., Soler, M. i Duran, D. (2024). Reciprocal peer observation: a mechanism to identify professional learning goals. Education Inquiry, 1-17
O’Leary, M., i Price, D. (2016). Peer observation as a springboard for teacher learning. In Reclaiming lesson observation. Routledge.
O’Leary, M. (2020). Classroom Observation. A guide to effective observation of teaching and learning (2n edition). Routledge.
OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD Publishing. https://www.OECd.org/education/talis-2018-results-volume-i-1d0bc92a-en.htm
Rosselló, M. R. i De la Iglesia, B. (2021). El feedback entre iguales y su incidencia en el desarrollo professional docente. Revista complutense de educación, 32(3), 371. https://doi.org/10.5209/rced.70173

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Duran Gisbert, Begoña de la Iglesia, Maria Magdalena Oliver Torelló, Inmaculada Falcó Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.