The collaborative conversation: listening, story and observation in the counseling process - Reporter
Keywords:
Conversation, Listening, Observation, Story, Psychopedagogical advice, Educational support, Inclusive educationAbstract
The communicative actions of the advisors are considered relevant when they undertake their functions in schools. The discursive resources are a constitutive tool of the work of these professionals in the advising process. In this article, and following the experience of some professionals from the CRETDIC, we try to broaden the concept of communicative resources by analysing the role of conversation. We will show that the experience of a collaborative conversation is linked to the listening, the storytelling and the observation practices unfolded by the different professionals. We will finally reach the so-called collaboration device, an interprofessional cooperative structure that has the capacity to organise the practical uses the professionals can get from the conversation, the storytelling and the observation within a psych pedagogical advising context. Dealing with all these aspects has enabled us to consider the role the advising can play in everyday more complex school contexts.
References
Arnal Agustín, J. (1997) Metodologies de la investigació educativa. Barcelona: UOC
Bárcenas, F. (2005) La experiència reflexiva en educación. Barceloan: Paidós
Bárcenas, F. i Melich, J-C. (2001) La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós
Bartolomé Pina, M. (1999) Metodologia qualitativa orientada cap al canvi i la presa de decisions. Barcelona: FUOC
Babio, M.; Galán, M.L.; Tirado, V, Col·laboració i suport en els processos d'atenció a la diversitat del alumnat. Mòdul V. Assignatura Educació Especial Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. Ediuoc. http://materials.cv.uoc.edu/cdocent/_K5YIXHVA4GIYPHG9I_5.pdf?ajax=true
Byung-Chul Han (2014) Psicopolítica. Barcelona: Herder
Bilbeny, N. (2016). Reglas para el diálogo en situaciones de conflicto. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona/Los libros de la Catarata.
Bolea, E. (2009) La Hospitalidad en la escuela: acoger y acompañar al alumnado que presenta trastornos de conducta. En: J. Monseny (Coord.) Educar aún... El educador frente a los retos de la enseñanza, Barcelona: ICE-Horsori pp. 125-153.
Bolea, E. (2010) Els llocs de la supervisió. Consideracions sobre la supervisió en equips educatius.Quaderns d'Educació Social, ISSN 1578-9780, Nº. 13, 2010, págs. 81-96
Bolea, E. (2011) Entendre el conflicte per transformar-ho. Àmbits de psicopedagogia: revista catalana de psicopedagogia i educació. Nº. 31, 2011, pàg. 36-43
Bolívar, A. ;Domigo.,J.; Fernàndez, M. (2001) La investigación biogràfico-narrativa en educación Enfoque i metodologia. Madrid: La Muralla
Bonals, J. I Gonzàlez, A. ( 2005) La demanda de evaluación psicopedagògica. En Sànchez-Cano, M. i Bonals (coords) La evaluación psicopedagògica. Pàgs 23-44.Barcelona: Graó
del Rincón Igea, D. (1997) Metodologies qualitatives orientades a la comprensió. Barcelona: UOC
Coll, C. (1999) La concepción constructivista como instrumento para el análisis de las prácticas educativas escolares. En Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Coord. Coll, C. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona/Horsori. págs. 16-44
Daval,C.;Dardot, P. (2014) Común. Barcelona:Gedisa.
De Casas, C. E.; Cejas, N. A. (2011) Psicoanálisis y lingüística: Delimitación de fronteras, delimitación de problemas. Enunciación e interpretación [En línea]. 3er Congreso Internacional de Investigación, 15 al 17 de noviembre de 2011, La Plata. Disponible en Memoria Académica: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1383/ev.1383.pdf
Deleuze, G. (1999). Post Scriptum sobre las sociedades de control. En: Conversaciones 1972-1990, Valencia: Pre-textos.
Delgado, J.M.; Gutierrez, J. (1999) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciències sociales. Madrid: Síntesis.
Díaz, J.C. (2007) Propiciar voces y construir historias: la tarea de convertir la experiencia escolar en relato de si mismo. Revista actualidades pedagógicas. Nº 50: 139- 146/Julio Colombia 2007
Echeverria R. (2006) "Actos de lenguaje". Volumen I: La escucha. Santiago: J.C. Saez Editor
Escandell, (1999) Introducción a la pragmática Madrid:Gredos.
Everston,J.M.; Grren,J.L. (1989) La observación como indagación y método”. A:M.C. Wittrok (ed) La investigación de l enseñanza, II. Métodos cualitativos y de observación. Madrid: Paidós/MEC
McEwan, H. Egan, K. (1998) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrotu
Filinich, M.I. (2004) Enunciación. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Flecha,R.(1997) Compartiendo palabras: El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Paidós Ibérica,
Garcés, M (2013) El Compromís. Barcelona: Breus Centre de Cultura Contemporània de Barcelon(CCCB)
Garcés, M.(2013) Un mundo común. Barcelona: Edicions Bellaterra.
Garcés, M. (2016) Fora de classe. Textos de filosofía de guerrilla. Barcelona: Arcàdia
García, J, Rosales, J.R. y Sánchez, E. (2003). El asesoramiento psicopedagógico como construcción de significados compartidos: un estudio sobre su dificultad. En Cultura y Educación,2003,15(2),pp.128-148130 http://aiape.usal.es/docs/asesoramiento_psicopedagogico.pdf
Garfinkel, H. (2006) Estudios en Etnometodología. Madrid: Anthropos
Gergen, K. (1992). El yo saturado. Barcelona: Paidós.
Gonzalo, Peña-Marin,Abril (1986) Análisis del discurso. Madrid: Cátedra
Gudmundsdottir, S. (1995) La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. En McEwan, H.; K.Egan (Comp) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu.
Guerra, M. J. (2015) Habermas. Bonalletra Alcompas
Guix, X.(2008) . (2008). Ni me explico, ni me entiendes: Los laberintos de la comunicación. Barcelona: Verticales de Bolsillo.
Lacan, J. (1992) El seminario de Jacques Lacan. Libro 17. El reverso del Psicoanálisis. Barcelona:Paidos.
Lacan, J. (1972) Del discurso psiconanalítico. Conferencia en la Universidad de Milán. http://www.elsigma.com/historia-viva/traduccion-de-la-conferencia-de-lacan-en-milan-del-12-de-mayo-de-1972/9506
Lago, J. R., y Onrubia, J. (2008). Assessorament psicopedagògic i millora de la pràctica educativa. Vic: Eumo.
Martínez Miguélez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradígma, 27(2), 07-33. Recuperado en 16 de diciembre de 2016, de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000200002&lng=es&tlng=es
Meirieu, Ph. (2004) En la escuela hoy Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat.
Monereo,C. I Solé, I (Coords) (1996) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza
Morin, E. (1996) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona:Gedisa
Mouffe,Ch. (2003) La paradoja democrática. Barcelona: Gedisa
Muguerza, J. (2002). ¿Convicciones o responsabilidades? (Tres perspectivas de la ética del siglo XXI) Laguna: Revista de filosofía ISSN 1132-8177, Nº 11, 2002. Pàgs. 23-46http://publica.webs.ull.es/upload/REV%20LAGUNA/11%20-%202002/02%20(Javier%20Muguerza).pdf
Negri ,A; i Cesarino;C.(2012) Elogio de lo común. Barcelona: Paidós.
Nicastro, S. y Greco, B. (2012) Entre trayectorias. Escenas y pensamientos en espacios de formación. Rosario:Homo Sapiens.http://nuestraescuela.educacion.gov.ar/bancoderecursos/media/docs/apoyo/apoyo05.pdf
Nieto, J. M. y Portela, A. (2006). Una perspectiva ampliada sobre el asesoramiento en educación. Revista de Educación, 339, 77-96 http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339_06.pdf
Nieto, J. M. y Portela, A. (2008).La inclusión de la voz del alumnado en el asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12, 1 (2008) http://www.ugr.es/~recfpro/rev121ART5.pdf
Oliván, M. y Marrodán, M.(1996) Análisis de la demanda y rol del asesor en su valoración, orientación y seguimiento. A
Pakman, M. (1999) Investigación e intervención en grupos familiares. Una perspectiva constructivista. En Delgado i Gutierrez, (Coords).Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciències sociales. Madrid: Síntesis. Pp. 359-377
Pascual et al (2007) Los discursos de Lacan. Madrid: Colegio de psicoanàlisis de Madrid.
Pereña, F. (1999) Formación discursiva, semántica y psicoanálisis. En Métodos y técnicas cualitativas de investigación en cièncias sociales (Coords: Delgado, J.M. y Gutiérrez,J..Pags. 465-479.
Poggi, M. (1997) La observación elemento clave en la gestión curricular. En Poggi, M. (1997) Apuntes y aportes para la gestión curricular. Buenos Aires: Kapelusz pp 61-78
Ruth, A. (2006) La teoría de los discursos en Jacques Lacan. La formalización del lazo social. Buenos Aires: Letra Viva.
Saló, N. (2006) Estrategias de comunicación en el aula. Barcelona:CEAC
Sandin, M.P. (2000) Criterios de validez en la investigación cualitativa : de la objetividad a la solidaridad. Revista de Investigación educativa , 18(1) 223-242
Sanz, G. (2005) Comunicación efectiva en el aula. Barcelona: Graó
Schön, D.A. (1992) La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones.Barcelona: Paidos/MEC
Skliar, C.(2005) El lenguaje de la experiencia. La experiencia de la diferencia en la educación. En Experiencias pedagógicas: voces y miradas. Estrategias y materiales pedagógicos para la retención escolar. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. Pàgs. 230-231http://www.porlainclusion.educ.ar/documentos/Voces_y_miradas.pdf
Souto, M., Barbier, J. M., Cataneo, M., Coronel, M., Gaidulewicz, L., Goggi, N., Mazza, D. (1999). Grupos y dispositivos de formación. Facultad de Filosofía y Letras. Ediciones: Novedades Educativas, Formación de formadores, Serie: Los documentos, Universidad de Buenos Aires
Stake, R.E. (1998).Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata
Stavrakakis, Y. (2007) Lacan y lo político. Buenos Aires: Prometeo libros.
Suárez, D; Ochoa, L. y Dávila, P.(2004), Manual de capacitación sobre registro y sistematización de experiencias pedagógicas. Módulo 2” La documentación narrativa de experiencias escolares”. Buenos Aires: MECyT / OEA.
Subirats, J.;Albaigés, B.(coord) (2006).Educació i comunitat. Reflexions a l’ entorn del treball integrat dels agents educatius. Barcelona: Fundació Bofill.
Tojar, J.C. (2006) Investigación cualitativa. Comprendre y actuar. Madrid: La Muralla
Torralba, F. (2006) L'art de saber escoltar. Lleida: Pagès
Tudanca, L. (2006) De lo político a lo impolítico. Una lectura del síntoma social. Buenos Aires: Grama Ediciones.
Ubieto, J.R. (2013). El trabajo en red. Usos posibles en Educación, Salud mental y Servicios sociales. Biblioteca Educación/ Pedagogía Social. Edit. Gedisa.
Watzlawick, P. et al. (2008). Teoria de la comunicación humana. Barcelona: Herder.
Velasco, A. I Alonso, L. (2009) Una síntesis de la teoría del diálogo. Revista Argos Vol. 26 Nº 50 2009 / pp. 100-114.
Ventura, M. (2008) Asesorar es acompañar Revista de currículum y formación del profesorado. Vol. 12, Nº 1,
http://www.ugr.es/local/recfpro/rev121COL2.pdf
Villalta Páuca, M. A. (2009). Análisis de la conversacion: una propuesta para el estudio de la interaccion didactica en sala de clase. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(1), 221-238. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000100013
Zizek, S. (1992) El sublime objeto de la ideologia. Mexico: Siglo XXI editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.