The collaborative conversation: listening, story and observation in the counseling process - Reporter

Authors

  • Enric Bolea CRETDIC Baix Llobregat
  • Josep Amorós CRETDIC Barcelona-city
  • Chelo Cuevas CRETDIC Baix Llobregat
  • Milagros Herrera CRETDIC Barcelona-city
  • Oscar Puigardeu CRETDIC Barcelona-city
  • Empar Rubio CRETDIC Baix Llobregat

Keywords:

Conversation, Listening, Observation, Story, Psychopedagogical advice, Educational support, Inclusive education

Abstract

The communicative actions of the advisors are considered relevant when they undertake their functions in schools. The discursive resources are a constitutive tool of the work of these professionals in the advising process. In this article, and following the experience of some professionals from the CRETDIC, we try to broaden the concept of communicative resources by analysing the role of conversation. We will show that the experience of a collaborative conversation is linked to the listening, the storytelling and the observation practices unfolded by the different professionals. We will finally reach the so-called collaboration device, an interprofessional cooperative structure that has the capacity to organise the practical uses the professionals can get from the conversation, the storytelling and the observation within a psych pedagogical advising context. Dealing with all these aspects has enabled us to consider the role the advising can play in everyday more complex school contexts.

References

Agamben, G. (2008) Què és un dispositiu. A: Agamben G. Què vol dir ser contemporani. Barcelona: Arcàdia. pp. 23-49.

Arnal Agustín, J. (1997) Metodologies de la investigació educativa. Barcelona: UOC

Bárcenas, F. (2005) La experiència reflexiva en educación. Barceloan: Paidós

Bárcenas, F. i Melich, J-C. (2001) La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós

Bartolomé Pina, M. (1999) Metodologia qualitativa orientada cap al canvi i la presa de decisions. Barcelona: FUOC

Babio, M.; Galán, M.L.; Tirado, V, Col·laboració i suport en els processos d'atenció a la diversitat del alumnat. Mòdul V. Assignatura Educació Especial Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. Ediuoc. http://materials.cv.uoc.edu/cdocent/_K5YIXHVA4GIYPHG9I_5.pdf?ajax=true

Byung-Chul Han (2014) Psicopolítica. Barcelona: Herder

Bilbeny, N. (2016). Reglas para el diálogo en situaciones de conflicto. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona/Los libros de la Catarata.

Bolea, E. (2009) La Hospitalidad en la escuela: acoger y acompañar al alumnado que presenta trastornos de conducta. En: J. Monseny (Coord.) Educar aún... El educador frente a los retos de la enseñanza, Barcelona: ICE-Horsori pp. 125-153.

Bolea, E. (2010) Els llocs de la supervisió. Consideracions sobre la supervisió en equips educatius.Quaderns d'Educació Social, ISSN 1578-9780, Nº. 13, 2010, págs. 81-96

Bolea, E. (2011) Entendre el conflicte per transformar-ho. Àmbits de psicopedagogia: revista catalana de psicopedagogia i educació. Nº. 31, 2011, pàg. 36-43

Bolívar, A. ;Domigo.,J.; Fernàndez, M. (2001) La investigación biogràfico-narrativa en educación Enfoque i metodologia. Madrid: La Muralla

Bonals, J. I Gonzàlez, A. ( 2005) La demanda de evaluación psicopedagògica. En Sànchez-Cano, M. i Bonals (coords) La evaluación psicopedagògica. Pàgs 23-44.Barcelona: Graó

del Rincón Igea, D. (1997) Metodologies qualitatives orientades a la comprensió. Barcelona: UOC

Coll, C. (1999) La concepción constructivista como instrumento para el análisis de las prácticas educativas escolares. En Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Coord. Coll, C. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona/Horsori. págs. 16-44

Daval,C.;Dardot, P. (2014) Común. Barcelona:Gedisa.

De Casas, C. E.; Cejas, N. A. (2011) Psicoanálisis y lingüística: Delimitación de fronteras, delimitación de problemas. Enunciación e interpretación [En línea]. 3er Congreso Internacional de Investigación, 15 al 17 de noviembre de 2011, La Plata. Disponible en Memoria Académica: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1383/ev.1383.pdf

Deleuze, G. (1999). Post Scriptum sobre las sociedades de control. En: Conversaciones 1972-1990, Valencia: Pre-textos.

Delgado, J.M.; Gutierrez, J. (1999) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciències sociales. Madrid: Síntesis.

Díaz, J.C. (2007) Propiciar voces y construir historias: la tarea de convertir la experiencia escolar en relato de si mismo. Revista actualidades pedagógicas. Nº 50: 139- 146/Julio Colombia 2007

Echeverria R. (2006) "Actos de lenguaje". Volumen I: La escucha. Santiago: J.C. Saez Editor

Escandell, (1999) Introducción a la pragmática Madrid:Gredos.

Everston,J.M.; Grren,J.L. (1989) La observación como indagación y método”. A:M.C. Wittrok (ed) La investigación de l enseñanza, II. Métodos cualitativos y de observación. Madrid: Paidós/MEC

McEwan, H. Egan, K. (1998) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrotu

Filinich, M.I. (2004) Enunciación. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Flecha,R.(1997) Compartiendo palabras: El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Paidós Ibérica,

Garcés, M (2013) El Compromís. Barcelona: Breus Centre de Cultura Contemporània de Barcelon(CCCB)

Garcés, M.(2013) Un mundo común. Barcelona: Edicions Bellaterra.

Garcés, M. (2016) Fora de classe. Textos de filosofía de guerrilla. Barcelona: Arcàdia

García, J, Rosales, J.R. y Sánchez, E. (2003). El asesoramiento psicopedagógico como construcción de significados compartidos: un estudio sobre su dificultad. En Cultura y Educación,2003,15(2),pp.128-148130 http://aiape.usal.es/docs/asesoramiento_psicopedagogico.pdf

Garfinkel, H. (2006) Estudios en Etnometodología. Madrid: Anthropos

Gergen, K. (1992). El yo saturado. Barcelona: Paidós.

Gonzalo, Peña-Marin,Abril (1986) Análisis del discurso. Madrid: Cátedra

Gudmundsdottir, S. (1995) La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. En McEwan, H.; K.Egan (Comp) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu.

Guerra, M. J. (2015) Habermas. Bonalletra Alcompas

Guix, X.(2008) . (2008). Ni me explico, ni me entiendes: Los laberintos de la comunicación. Barcelona: Verticales de Bolsillo.

Lacan, J. (1992) El seminario de Jacques Lacan. Libro 17. El reverso del Psicoanálisis. Barcelona:Paidos.

Lacan, J. (1972) Del discurso psiconanalítico. Conferencia en la Universidad de Milán. http://www.elsigma.com/historia-viva/traduccion-de-la-conferencia-de-lacan-en-milan-del-12-de-mayo-de-1972/9506

Lago, J. R., y Onrubia, J. (2008). Assessorament psicopedagògic i millora de la pràctica educativa. Vic: Eumo.

Martínez Miguélez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradígma, 27(2), 07-33. Recuperado en 16 de diciembre de 2016, de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000200002&lng=es&tlng=es

Meirieu, Ph. (2004) En la escuela hoy Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat.

Monereo,C. I Solé, I (Coords) (1996) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza

Morin, E. (1996) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona:Gedisa

Mouffe,Ch. (2003) La paradoja democrática. Barcelona: Gedisa

Muguerza, J. (2002). ¿Convicciones o responsabilidades? (Tres perspectivas de la ética del siglo XXI) Laguna: Revista de filosofía ISSN 1132-8177, Nº 11, 2002. Pàgs. 23-46http://publica.webs.ull.es/upload/REV%20LAGUNA/11%20-%202002/02%20(Javier%20Muguerza).pdf

Negri ,A; i Cesarino;C.(2012) Elogio de lo común. Barcelona: Paidós.

Nicastro, S. y Greco, B. (2012) Entre trayectorias. Escenas y pensamientos en espacios de formación. Rosario:Homo Sapiens.http://nuestraescuela.educacion.gov.ar/bancoderecursos/media/docs/apoyo/apoyo05.pdf

Nieto, J. M. y Portela, A. (2006). Una perspectiva ampliada sobre el asesoramiento en educación. Revista de Educación, 339, 77-96 http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339_06.pdf

Nieto, J. M. y Portela, A. (2008).La inclusión de la voz del alumnado en el asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12, 1 (2008) http://www.ugr.es/~recfpro/rev121ART5.pdf

Oliván, M. y Marrodán, M.(1996) Análisis de la demanda y rol del asesor en su valoración, orientación y seguimiento. A

Pakman, M. (1999) Investigación e intervención en grupos familiares. Una perspectiva constructivista. En Delgado i Gutierrez, (Coords).Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciències sociales. Madrid: Síntesis. Pp. 359-377

Pascual et al (2007) Los discursos de Lacan. Madrid: Colegio de psicoanàlisis de Madrid.

Pereña, F. (1999) Formación discursiva, semántica y psicoanálisis. En Métodos y técnicas cualitativas de investigación en cièncias sociales (Coords: Delgado, J.M. y Gutiérrez,J..Pags. 465-479.

Poggi, M. (1997) La observación elemento clave en la gestión curricular. En Poggi, M. (1997) Apuntes y aportes para la gestión curricular. Buenos Aires: Kapelusz pp 61-78

Ruth, A. (2006) La teoría de los discursos en Jacques Lacan. La formalización del lazo social. Buenos Aires: Letra Viva.

Saló, N. (2006) Estrategias de comunicación en el aula. Barcelona:CEAC

Sandin, M.P. (2000) Criterios de validez en la investigación cualitativa : de la objetividad a la solidaridad. Revista de Investigación educativa , 18(1) 223-242

Sanz, G. (2005) Comunicación efectiva en el aula. Barcelona: Graó

Schön, D.A. (1992) La formación de los profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones.Barcelona: Paidos/MEC

Skliar, C.(2005) El lenguaje de la experiencia. La experiencia de la diferencia en la educación. En Experiencias pedagógicas: voces y miradas. Estrategias y materiales pedagógicos para la retención escolar. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. Pàgs. 230-231http://www.porlainclusion.educ.ar/documentos/Voces_y_miradas.pdf
Souto, M., Barbier, J. M., Cataneo, M., Coronel, M., Gaidulewicz, L., Goggi, N., Mazza, D. (1999). Grupos y dispositivos de formación. Facultad de Filosofía y Letras. Ediciones: Novedades Educativas, Formación de formadores, Serie: Los documentos, Universidad de Buenos Aires

Stake, R.E. (1998).Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata

Stavrakakis, Y. (2007) Lacan y lo político. Buenos Aires: Prometeo libros.

Suárez, D; Ochoa, L. y Dávila, P.(2004), Manual de capacitación sobre registro y sistematización de experiencias pedagógicas. Módulo 2” La documentación narrativa de experiencias escolares”. Buenos Aires: MECyT / OEA.

Subirats, J.;Albaigés, B.(coord) (2006).Educació i comunitat. Reflexions a l’ entorn del treball integrat dels agents educatius. Barcelona: Fundació Bofill.

Tojar, J.C. (2006) Investigación cualitativa. Comprendre y actuar. Madrid: La Muralla

Torralba, F. (2006) L'art de saber escoltar. Lleida: Pagès

Tudanca, L. (2006) De lo político a lo impolítico. Una lectura del síntoma social. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Ubieto, J.R. (2013). El trabajo en red. Usos posibles en Educación, Salud mental y Servicios sociales. Biblioteca Educación/ Pedagogía Social. Edit. Gedisa.

Watzlawick, P. et al. (2008). Teoria de la comunicación humana. Barcelona: Herder.

Velasco, A. I Alonso, L. (2009) Una síntesis de la teoría del diálogo. Revista Argos Vol. 26 Nº 50 2009 / pp. 100-114.

Ventura, M. (2008) Asesorar es acompañar Revista de currículum y formación del profesorado. Vol. 12, Nº 1,
http://www.ugr.es/local/recfpro/rev121COL2.pdf

Villalta Páuca, M. A. (2009). Análisis de la conversacion: una propuesta para el estudio de la interaccion didactica en sala de clase. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(1), 221-238. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000100013

Zizek, S. (1992) El sublime objeto de la ideologia. Mexico: Siglo XXI editores.

Published

2017-09-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling